Novinky

Žádost o zmírnění ekonomických dopadů na zaměstnavatele a zaměstnance na území 21 uzavřených obcí

Martina Opletalová
Žádost o zmírnění ekonomických dopadů na zaměstnavatele a zaměstnance na území 21 uzavřených obcí
18.
BŘE

Vážený pane hejtmane, vážená paní ředitelko,

dovolte nám, Okresní hospodářské komoře Olomouc, tedy instituci, která na základě zákona č. 301/1992 Sb. o HK ČR a AK ČR zastupuje zájmy podnikatelů a firem a usiluje o ekonomickou stabilitu České republiky a našeho regionu, reagovat na nedávné uzavření území 21 obcí (na základě přijetí veřejné vyhlášky, opatření obecné povahy – nařízení mimořádného opatření při epidemii).

Jsme si plně vědomi vážnosti celé situace. Jsme si vědomi, že aktuální stav je bezprecedentní a na první místě je ochrana zdraví obyvatel, zajištění základních životních potřeb, zásobování potravin či distribuce ochranných pomůcek v daném území. Jsme také plně přesvědčeni o tom, že v dané situaci děláte vše nejlépe, jak umíte a jak situace umožňuje. Současně věříme, že pochopíte, že i my musíme vykonávat naši práci, a tedy v tomto případě sledovat, vyhodnocovat a pokusit se eliminovat možný ekonomický dopad přijatých opatření na místní zaměstnavatele, živnostníky a v důsledku také zaměstnance i celý Olomoucký kraj. Stojíme tak obecně před nelehkým úkolem, na jedné straně zajistit ochranu zdraví obyvatel, na straně druhé zachovat ekonomiku v chodu a zamezit zásadním a zřejmě i dlouhodobým dopadům.

Vážený pane hejtmane, vážená paní ředitelko. Denně se na nás (a je nám jasné, že i na vás) obracejí zástupci firem s velkým množstvím dotazů. Pro zjednodušení jsou alespoň některé nejvíce opakující uvedeny v níže uvedených odrážkách (nejedná se však o vyčerpávající výčet).

  • Je možné, případně za jakých podmínek, zajistit pohyb osob v rámci daného uzavřeného území? Dotaz směruje zejména na zaměstnance průmyslových a dalších společností. Není možné realizovat například bezpečný svoz, přepravu zaměstnanců do zaměstnání při dodržení striktních pravidel?  
  • Za jakých podmínek je možné zajistit i pro průmyslovou a další výrobu dodávky materiálu? Stejně tak odvoz součástek, komponent či finálních produktů ven z území? Nejde nalézt například nějaký systém, kdy by se náklad dovezl na hranici uzavřené zóny a zde byl pod dodržením bezpečných ochranných opatření přeložen a odvezen dále? Je třeba si uvědomit, že i výrobky mnohých firem z oblasti mají návaznost na velký dodavatelsko-odběratelský řetězec a dlouhodobější výpadky mohou způsobit obrovské obtíže celé ekonomice. 
  • Není možné zajistit komunikační koridor do průmyslové zóny Litovel-Víska? Areál má vlastní vjezd mimo obec a zóna a je separovaná od okolní zástavby. Je na kraji uzavřené oblasti. Navíc díky sjezdům z dálnice je dostupná bezkontaktně a v žádném případě neohrožuje řidiče nákladních vozidel. Co máme informace, v zóně fungují firmy, které jsou schopné i garantovat kompletní ochranu zaměstnancům, včetně roušek s nejvyšší ochranou. Například společnost DSL Food je současně schopna vyrobit cca 1500 litrů dezinfekčních roztoků atp.  

Vnímáme, že výjimky z opatření vydává ad hoc Krajská hygienická stanice a je zřejmé, že nápor veškerých žádostí je enormní. Je nám jasné, že příliš mnoho výjimek je potenciální hrozbou k efektivitě přijatých tvrdých opatření. Přesto nám dovolte zatím alespoň výše uvedené dotazy položit. Současně se ptáme, zda můžeme být nějak dále nápomocni, zda je reálné tamním zaměstnavatelům více a koncepčněji pomoci.

----------

Nad rámec výše uvedeného, obrací se na nás firmy a uvedeme i konkrétní případ (který se však týká většiny podniků): společnost Miele technika s.r.o. se sídlem Šumperská 1348, Uničov, - výrobní závod v průmyslové zóně v Uničově zaměstnává přibližně 1700 zaměstnanců, a to převážně ve výrobě. Firmy nemají jasno ohledně statutů zaměstnanců – nacházejících se v uzavřené zóně tak i zaměstnanců mimo uzavřenou zónu, a to především z hlediska jejich odměňování.

Na základě zmíněného opatření obecné povahy – Nařízení mimořádného opatření při epidemii vydané Krajskou hygienickou stanicí Olomouckého kraje se sídlem v Olomouci ze dne 16. 3. 2020, č.j.: KHSOC/09068/2020/RED, s účinnosti od 16. 3. 2020 od 3:00 hod., které bylo nahrazeno opatřením obecné povahy č.j. KHSOC/09179/2020/RED s účinností téhož dne od 16.00 hod., byl  nařízen kromě dalšího zákaz pohybu napříč územím - a to až na vyjmenované výjimky, mezi které ovšem nespadá cesta do zaměstnání a zpět.

Vezmeme-li tedy modelový příklad Miele (a takových je velké množství), výrobní závod se ocitl v uzavřeném území obce Uničov a všichni zaměstnanci jsou tímto nařízením postiženi, jelikož se nesmí vzhledem k zákazu pohybu / vstupu na území dostavit do zaměstnání, a výroba tudíž byla zastavena. Charakter činnosti, kterým je výroba spotřebičů pro domácnost, znamená, že se na tuto činnost nevztahuje žádná z výjimek zákazu uvedených v nařízení, ale také to znamená, že tato činnost neumožňuje výkon práce z domova (až na ojedinělé výjimky). Zároveň v aktuální situaci není firma schopna dohodnout se se zaměstnanci ani na dovolené, popř. učinit jiná opatření související s jejich pracovní dobou. Situace je ovšem velmi nepřehledná a zejména v médiích a na sociálních sítích se objevuje mnoho neověřených informací ohledně odměňování a nároků zaměstnanců v této mimořádné situaci, navíc i odborná právnická veřejnost není v těchto případech zajedno. Firma čelí neutichajícím dotazům zaměstnanců ohledně nastalé situace, především ohledně jejich odměňování a finančních nároků.

Posouzení této situace vychází z těchto úvah:

Nejedná se v tomto případě o nařízení karantény ve smyslu § 191 zákoníku práce (definované v § 2 odst. 7 písm. a) zákona o ochraně veřejného zdraví), ale jedná se o jiný druh proti epidemiologického opatření (ve smyslu zákona o ochraně veřejného zdraví). Nařízení ukládá osobám zákaz pohybu, přesunu, vstupu a pobytu v přesně definovaném území. Ukládá se tedy povinnost osobám, nejde o zákaz / povinnost směřovanou vůči provozovatelům / podnikatelům / firmám.

Tento stav jsme pro pracovněprávní vztahy posoudili jako překážku v práci na straně zaměstnance. Může se jednat o:

a) překážku v práce dle § 202 zákoníku práce – Výkon občanské povinnosti, konkrétně výkon povinnosti „při opatřeních proti infekčnímu onemocnění“, nebo

b) překážku v práci z důvodu karantény ve smyslu její definice uvedené § 347 odst. 4 zákoníku práce.

Žádáme o vyjádření / posouzení, zda se v dané situaci jedná o překážku ad a) nebo ad b) shora.

U varianty ad a) vycházíme z důvodové zprávy k ustanovení § 202 zákoníku práce, která uvádí, že se zde jedná o povinnost občana k plnění občanských povinností, která je založena pro jednotlivé případy ve zvláštních právních předpisech a z nich mu vyplývá povinnost, jejímž nevykonáním se vystavuje možnému postihu, a je zde jako příklad výslovně zmíněna povinnost podrobit se opatřením proti přenosným nemocem. Tato překážka v práci je přitom bez práva na náhradu mzdy zaměstnanci.

Pokud by Váš závěr byla varianta ad b), vycházeli bychom z toho, že zaměstnanci budou v takovém případě kompenzováni náhradou mzdy ve smyslu § 192 zákoníku práce. 

S ohledem na shora uvedené se dotazujeme, jak ve věci postupovat dále a co mají firmy sdělit zaměstnancům ohledně jejich odměňování, a to především s důrazem na skutečnost, že existují dvě velké skupiny zaměstnanců, a to jednak v uzavřené zóně, tak i mimo uzavřenou zónu, byť se domníváme, že posouzení / dopad z hlediska pracovněprávních vztahů bude pro zaměstnance v zóně i mimo ni shodný.

Bc. Vlastimil Navrátil, MBA v.r., Předseda představenstva OHK

Ing. Mgr. Tomáš Sýkora v.r., Člen představenstva OHK

PhDr. Radim Kašpar, MBA, Ředitel OHK Olomouc

novinky

nejbližší akce

partneři OHK olomouc

generální partner

strategický partner

hlavní partneři

partneři