Novinky

Olomoucké dopravní fórum, 8. ročník, 2025

Radim Kašpar
Olomoucké dopravní fórum, 8. ročník, 2025
8.
DUB

Co zaznělo (lehký výběr) na letošním 8. ročníku Olomouckého dopravního fóra? Fakta, čísla a projekty, které utvářejí tep dopravní infrastruktury v celém regionu.

Silnice II. a III. tříd:

▪️ Kraj spravuje 3 112 km silnic a 1 089 mostů
▪️ 73 % silnic III. tříd je v nevyhovujícím až havarijním stavu (celkový deficit na krajských silnicích dosahuje cca 30 miliard korun 🥲 )
▪️ V roce 2025 je plánováno 47 oprav za celkem 802,9 mil. Kč
▪️ Dalších 300 mil. Kč půjde do obnovy po povodních 2024 na Jesenicku (a Šumpersku)

Strategické stavby:

▪️ D55 Křelov–Slavonín (3,2 km) – dokončení již v listopadu 2025
▪️ Příprava úseků Olomouc–Kokory a Kokory–Přerov (D55)
▪️ Rozjezd východní tangenty (I/46) ? – obchvat Holice, Pavloviček, Týnečka
▪️ Finalizace úseku D1 Říkovice–Přerov (10,1 km)

Veřejná doprava: 2 miliardy ročně (z krajského rozpočtu) za obslužnost

▪️ Autobusy: 22,5 mil. km výkonů, 4 hlavní dopravci
▪️ Vlaky: 6,18 mil. vlakokilometrů
▪️ Kompenzace za služby: 800 mil. Kč autobusy + 1,25 mld. Kč železnice
▪️ Nové jízdenkové zóny, chytré zastávky ve 384 obcích, přes 1 200 sloupků

Železnice a modernizace:

▪️ Dokončeno: 27 jednotek RegioPanter s ETCS
▪️ Od roku 2030: pouze vlaky vybavené ETCS
▪️ Připravuje se nasazení BEMU jednotek (bateriové elektrické vlaky) na tratích Olomouc–Drahanovice, Prostějov, Hrubá Voda
▪️ Zahajuje se modernizace trati Brno–Přerov i Olomouc–Blatec

Celkově je zřejmé, že se region snaží dohnat investiční deficit, zejména v silniční síti. Silnice, vlaky i MHD se v příštích letech promění. A to je dobrá zpráva, byť deficit je fakt obrovský...

Díky partnerům za pomoc s pořádáním dopravního fóra AŽD; IDS - Inženýrské a dopravní stavby Olomouc a.s.; Hroší stavby Morava a Mitrenga-stavby

novinky

nejbližší akce

partneři OHK olomouc

generální partner

strategický partner

hlavní partneři

Partneři
car partner
wines partner