Důležité informace z regionuReporty z našich akcí

Nultý ročník Olomouckého dopravního fóra

Nový nadjezd v Olomouci Holici, opravy silnic 2. a 3. třídy, stav a budoucnost D35, elektrifikace tratě Olomouc – Uničov – Šumperk  nebo využití objektů SŽDC v obcích a městech pro veřejné účely i podnikání. I to byla diskutovaná témata nultého ročníku Olomouckého dopravního fóra, kterého se zúčastnili zástupci Ministerstva dopravy, Olomouckého kraje, Správy silnic a Integrovaného dopravního systému Olomouckého kraje nebo odborníci ze Správy železniční dopravní cesty.

Ukončení poskytování mimořádných dotací na opravy krajských silnic

Za citelnou ránu pro obnovu silnic druhé a třetí třídy v Olomouckém kraji považuje náměstek hejtmana Jan Zahradníček (ANO) rozhodnutí Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) ukončit příští rok po třech letech program poskytování mimořádných dotací na opravy krajských silnic. Od SFDI letos kraj dostal zhruba 200 milionů korun, řekl dnes Zahradníček na Olomouckém dopravním fóru.

“Je to pro nás významná rána,” uvedl Zahradníček, podle kterého 200 milionů korun od SFDI olomoucké hejtmanství letos použilo na více než deset větších oprav silnic druhé a třetí třídy, které jsou stále značně zanedbané. “S jejich převodem do majetku krajů nebyly zároveň převedeny finanční prostředky na opravu. Je to neustálý boj se SFDI, jestli nějaké prostředky poskytne,” podotkl Zahradníček.

Podle Zahradníčka neobstojí argument vedení SFDI, že kraje mají silnice opravovat z peněz, které získají z rozpočtového určení daní. Krajské samosprávy musí ze svých rozpočtů pokrývat například rostoucí platy v sociální oblasti či platby dopravcům. “Jsou to stomilionové částky, které kraje musí vynaložit a vynakládají je právě díky tomu, že se zlepšilo rozpočtové určení daní a že je momentálně i lepší výběr daní,” upozornil.

Více než 3000 kilometrů silnic druhé a třetí třídy

Olomoucký kraj vlastní zhruba 3100 kilometrů silnic druhé a třetí třídy. Odborníci odhadují, že jejich oprava bude stát přibližně 20 miliard korun. Kraj ročně do jejich rekonstrukce a údržby investuje asi miliardu korun. Ministerstvo dopravy finančně podpořilo obnovu krajských silnic v Olomouckém kraji poprvé v roce 2015, a to dotací 280 milionů korun. Letos kraj od státu dostal na opravy silnic druhé a třetí třídy 182 milionů korun. Zahradníček se v krajské radě a zastupitelstvu bude snažit prosadit návrh, aby hejtmanství příští rok do opravy silnic investovalo 1,4 miliardy korun.

V letech 2015 až 2017 SFDI poslal na opravu krajských silnic téměř 11 miliard korun. Příští rok už kraje s podporou nemohou počítat. “V současné době další prostředky nemáme,” řekl ředitel fondu Zbyněk Hořelica. Opětovný příspěvek ze strany SFDI na rok 2018 nepovažuje Hořelica za pravděpodobný. Vláda by o jeho poskytnutí podle něj mohla rozhodnout pouze v případě, že se zlepší výběr daní a poplatků z užívání dálnic a silnic prvních tříd.

Předsedkyně Asociace krajů ČR a hejtmanka Karlovarského kraje Jana Vildumetzová (ANO) v reakci na jeho slova uvedla, že pro kraje by byl konec příspěvků od SFDI nepřijatelný a “naprosto nepředstavitelný”. Vildumetzová předpokládá, že se pro příspěvky najde prostor v návrhu státního rozpočtu i při vyhodnocení hospodaření SFDI ke konci letošního roku.

Předchozí mohutné investice do opravy silnic značně zatížily rozpočet Olomouckého kraje. V letech 2006 až 2014 kraj kumuloval úvěry 4,6 miliardy korun, které si vzal na opravy silnic a další investice spolufinancované z fondů EU.

Silniční nadjezd v Olomouci-Holici

Nový silniční nadjezd plánuje do roku 2020 postavit nad hlavním železničním koridorem v Olomouci-Holici Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). Na Olomouckém dopravním fóru to řekl ředitel Stavební správy východ SŽDC Miroslav Bocák. Nadjezd nahradí železniční přejezd se závorami, které jsou kvůli vysoké frekvenci průjezdů vlaků často stažené, což v této části Olomouce komplikuje automobilovou dopravu.

“Železniční přejezd v Olomouci-Holici bude nahrazen silničním nadjezdem. Nyní zpracováváme dokumentaci pro územní rozhodnutí. Investiční náklady by měly dosáhnout asi 250 milionů korun,” uvedl Bocák.

Podle něj by silniční nadjezd měl být postaven v letech 2019 a 2020 a díky němu se v Olomouci-Holici výrazně zvýší bezpečnost dopravy v místě křížení silnice s frekventovanou železniční tratí z Olomouce na Ostravu a Přerov. “Nebude tam už docházet k železničním nehodám,” podotkl Bocák.

Zdroj: ČTK, 26. září 2017

Autorka fotografií: Lucie Hartenbergerová

Menu